martes, 11 de noviembre de 2008

"...VENTANAS HACIA OTRAS VIDAS QUE NUNCA NOS DEJAN DE FASCINAR."


Hauré de parlar-vos més sovint de cinema al llarg d'aquestes pàgines. La veritat és que el cinema m'agrada moltíssim però no puc afirmar que sóc, en cap cas, una cinèfila. A mí el que de veritat m'agraden són els llibres. Aquesta tarda, però, he tingut la sort de poder asseure'm davant d'un film fantàstic, segurament perquè m'ha recordat la prèvia lectura d'un llibre que, en el seu moment, em va semblar fascinant per la seva sencillesa i, alhora, per la seva capacitat de seducció. "84 Charing Cross Road" és sense cap mena de dubte, l'obra més coneguda de Helene Hanff
(1916-1997)però, és també, un d'aquets curiosos casos de paradoxa literària que de tant en tant un es troba en fer recorregut per les històries de la literatura. Paradoxa o ironia, com us plagui, perquè el cas és que la seva autora va passar-se la major part de la seva vida viatjant al llarg de la Costa Est dels EEUU perseguint l'argument que l'havia de catapultar cap a l'estrellat de la cartellera teatral neoyorkina. De fet, Hanff va escriure obres que s'endugueren els elogis d'alguns dels més prestigiosos productors de Brodway però, malauradament, dels elogis no es meja. I, reprenent el que deia, el curiós del cas Hanff és que fos precisament la correspondència que l'escriptora mantingué al llarg de més de vint anys amb Frank Doel, l'encarregat de la llibreria londinense Mark's&Co, la que finalment li aotorgués una parcel.la en les estanteries de les llibreries americanes, -el seu mig metre de glòria. Entre els molts valors que enclou aquesta correspondència jo voldria resaltar-ne particularment un o dos. El text és un excel.lent document històric en tant que ofereix sense dramatismes ni sense farciments gratuits les relacions d'amistat i solidaritat que poc a poc s'estableixen entre l'autora i tot el personal Mark's&Co en el marc de les restriccions del periode de posguerra europea, un exemple de com les relacions personals s'enbranquen i enforteixen als dos extrems d'un oceà. Per altra banda, perquè a ningú pot deixar indiferent "la història d'aquestes dues ànimes solitàries unides per una pasió i per la pasió per la lectura, pels llibres, per aquestes finestres obertes cap a altres vides que mai ens deixaran de fascinar", per dir-ho amb paraules d'un altre dels meus grans referents cinematogràfics com és Isabel Coixet.

Si un ha llegit "84 Charing..." no pot, d'entrada, deixar de preguntar-se com es pot portar una història fonamentada en una correspondència personal a la pantalla sense traïr l'esperit esencial del text, aquella particularitat que el fa únic. Puc dir-vos,que el film no deceb i, contra tot pronòstic, tampoc es fa feixuc; serà que en Hopkins (és el que tenen els grans) i l'Anne Bancroff sabien ben bé qué tocava.

Pel que es veu (coses que té la xarxa!!!), Isabel Coixet va fer (o va participar-hi) una versió teatral de l'obra d' Helene Hanff. Tenint en compte que lamento profundament haber-me-la perdut, intentaré deixar-vos el testimoni de les seves paraules:

"La alegría, el humor, el ingenio, la efervescente personalidad de Helene contrasta con la aparentemente fría corrección británica a ultranza de Frank Doel.
Pero el vínculo que les une, el amor a los libros, es más fuerte que sus diferencias y va haciéndose más profundo cada año que pasa.
La intimidad conseguida por este par de almas solitarias es más rica, más vívida, más real que ese océano que les separa y que ninguno de ambos se atreve a franquear.
El poder de evocación de este texto es fascinante: a medida que avanza la obra, el peso de las palabras no dichas, de las cosas que ninguno de ambos menciona, pero cuya ausencia se hace más y más presente en la obra, es un elemento que juega tierna y hábilmente con el espectador, llevándole más allá de los confines del apartamento de Helene y de ese lóbrego pero luminoso 84 Charing Cross Road, donde consume sus días Frank Doel.

84 Charing Cross Road es la historia de dos almas solitarias unidas por una pasión: la pasión por la lectura, por los libros, por esas ventanas hacia otras vidas que nunca nos dejan de fascinar.[...]

Siempre he contemplado el teatro con el mismo respeto reverencial con el que he considerado a la literatura. Resulta pues paradójico que la primera obra teatral en la que trabajo sea una obra que habla, entre otras cosas, del amor, de la fascinación que ejercen sobre nosotros los libros. Pero desde el momento en que leí (en su formato original) la obra de Helene Hanff, sentí (como han sentido miles de lectores en todo el mundo) que el mundo del que habla “84 Charing Cross Road” estaba asombrosamente cerca de mis obsesiones: el paisaje de los sentimientos ocultos, del amor como proyección, de las cosas que no se dicen porque no necesitan decirse, de la soledad como vocación. Helene Hanff y Frank Doel se escribieron cartas durante veinte años y nunca se conocieron. El espectador de esta obra sólo dispone de una hora y media para conocer a esta pareja insólita y fascinante y para vivir con ellos las dos décadas de un romance en el que nunca se pronunciaron las palabras “te quiero”. Mi único deseo es, que a la salida de la representación, el espectador, parafraseando a la propia Helene Hanff, se diga: “Yo viví aquello. Yo estuve allí. Yo me emocioné.”


Isabel Coixet.

1 comentario:

Esther dijo...

Jo vaig tenir l'oportunitat de veure l'obra d'Isabel Coixet i he de subscriure les seves paraules, la seva manera d'explicar-la, la seva capacitat per transmetre. No vaig sortir indiferent d'aquella sala, no només perquè fos una història d'amor i indubtablement a tots ens fan vibrar, sino perquè em va impactar que en cert moment donés veu a un llibre... Imagines què et diria un llibre??? Aquell que fulleges a última hora abans d'anar a dormir... aquell que has començat tants cops i mai has acabat... aquell que et fa emocionar i se sap el teu predilecte...
Recordes el text que vaig escriure on es plantejava, semblant a un joc d'amants, una conversa entre un llibre i el seu lector????
Avui he arribat fins a aquest text (passat per alt en el seu moment), i m'ha traslladat en el temps, corria l'any 2005. Com deixar de recordar aquest any!!! Hem fet tard, ens repetíem!!!!